Bak sløret

 

Hva er egentlig en identitet, og hvordan blir vi den vi er?

Dette er hovedtematikken i utstillingen Bak sløret. Bak sløret er en alderstilpasset kunstutstilling der elevene møter arbeider av kunstnere som alle jobber med video. En identitet kan være både personlig og nasjonal, den kan handle om det ytre eller de indre, den kan formes av alt fra klær til utdannelse. Hvordan opplever vi oss selv, og hvordan opplever andre oss? Hva skiller deg fra andre og hva binder deg sammen med andre? Er man enten bare snill eller bare slem – eller kan man være begge deler? I denne utstillingen vil elevene møte kunstverk der disse spørsmålene står sentralt.

Finnes det et troll i oss alle?
2. og 4. trinn får se arbeider av Tori Wrånes. Wrånes arbeider med trollet som symbol. Et troll er annerledes, litt skummelt og kanskje litt morsomt. I filmen Track of horns tar Wrånes oss med inn i et parallelt univers, der vi møter troll-lignende skikkelser som befinner seg i en skog. Noen kjører skiheis opp og ned, andre spiller tuba og horn, noen sover og andre synger. Kanskje vi alle har et troll i oss? Kan man både være trollete og snill?

Er man bare god eller ond, og finnes det rett og galt?
Charlotte Thiis-Evensen lager videokunst som både er vond og vakker, skjør og sterk. Med verkene Barn som faller, Badekaret og Uten tittel er hun særlig opptatt av å utforske barn og unge i situasjoner som er med på å forme deres identitet. Videoene tar alle for seg overganger som skjer i et menneskes liv, og det er ofte kort mellom godt og ondt, riktig og galt. Videoene er tatt opp i sakte film, med så høy oppløsning at bevegelsene nesten oppleves som abstrakte. Bevegelsene som er fanget på film bærer i seg muligheten for flere ulike tolkninger i én og samme handling. Arbeidene til Thiis-Evensen vises til 6. trinn.

Nasjonal identitetsbygging
Filmen The Goodness Regime en eksperimentell dokumentar skrevet og regissert av kunstnerne Jumana Manna og Sille Storihle. Den tar seerne med på en reise gjennom deler av den norske historien: fra middelalderens korstog via Fridtjof Nansens ekspedisjoner og den traumatiske okkupasjonstiden under andre verdenskrig, frem til signeringen av Osloavtalen og Kjell Magnes Bondeviks nyttårstale i 2000. Ved hjelp av barneskuespillere, arkivklipp og karikatur ønsker The Goodness Regime å skape debatt om vår nasjonale identitet og selvbilde. Hva definerer vi som typisk norsk og hvordan reagerer vi når noen setter spørsmålstegn ved vår nasjonale identitet? The Goodness Regime vises til ungdomsskolen.

 

Produsent: Pilotgalleriet/ Jasmina Kemura & Marte Grette.

Høsten 2019 turnerer utstillingen i Hallingdal.

Oppdatert turnéplan og mer informasjon om utstillingen finner her.

 

Personvern og cookies