Veneziabiennalen og Documenta 14

I 2017 besøkte Buskerud Kunstsenter Veneziabiennalen og Documenta 14 i Kassel.

Veneziabiennalen

La Biennale di Venezia ble etablert i 1895 og er verdens eldste kunstbiennale. Den regnes i dag som den mest prestisjefylte samtidskunstbiennalen i verden, og utstillingene tiltrekker seg over en halv million besøkende. For hver biennale inviteres det en kurator/kunstnerisk leder som står for den internasjonale hovedutstillingen. Biennalen vises på to hovedområder, Arsenale og Giardiniparken, hvor det finnes 30 permanente nasjonale paviljonger, ved siden av mange land uten permanent paviljong. Den nordiske paviljongen åpnet i 1962 og er tegnet av Sverre Fehn.

Den 57ende Veneziabiennalen har tittelen VIVA ARTE VIVA og er kuratert av Christine Macel (sjefskurator, Musée d’art moderne at the Pompidou Centre). Utstillingen utspiller seg over ni kapitler, eller familier, av kunstnere, og begynner med to innledende verdener i hovedpaviljongen, etterfulgt av syv andre fordelt på Arsenale og Giardino delle Vergini. 120 er inviterte kunstnere fra 51 land; 103 deltar for første gang. Macel ”ble utnevnt fordi hun ønsket å trekke frem kunstnerens vitale samfunnsrolle. De løsningene hun har valgt er ikke nødvendigvis feminine, men når utstillingen bygges rundt temaer som dionysisk kultur, sjamanisme og kollektivisme er det en tendens som går klart imot den maskulint definerte, selvsentrerte kulturen som har dominert i den vestlige verden de siste tiårene.” (Dagsavisen, Lars Elton).

Utstillingen inneholder også 86 nasjonale deltakere i de historiske paviljongene i Giardini, i Arsenale og på forskjellige historiske sentre i Venezia.

 

 

Documenta 14

Documenta, som har funnet sted hvert femte år i Kassel, Tyskland siden 1955, regnes blant de viktigste utstillingene av internasjonal samtidskunst.

Arnold Bode, som selv var kunstner, kurator og professor, tok initiativet til den første utstillingen. Han ønsket å gjenreise den kulturelle bevisstheten i sin utbombede hjemby etter andre verdenskrigs lidelser. Videre ønsket han å introdusere moderne kunst for det tyske publikum etter at nazistene hadde stemplet denne kunsten som «entartet» eller degenerert.

Tittelen «documenta» ble valgt fordi utstillingen skulle dokumentere og knytte kunsten til virkeligheten, og skape avstand til denhistoriserende akademismen som de totalitære statene hadde idealisert.

Årets Documenta var for første gang delt mellom to byer: Athen og Kassel, og hadde undertittelen Learning from Athens. Sjefskurator Adam Szymczyk hadde fokus på den europeiske krisen – økonomisk, humanitær, demokratisk – som brer seg ut over kontinentets grenser. Utstillingene er spredt ut over byen. Det er i alt 35 visningssteder i Kassel, fra museer til kinoer og offentlige plasser.

 

Personvern